پنج شنبه, 24 آبان 1397

گزارش و مصاحبه

نشست صمیمانه با دهیار جوان و پرتلاش روستای صدخرو

نشست صمیمانه با دهیار جوان و پرتلاش روستای صدخرو

موقعیتی بوجود امد تا باآقای احمدی نسب ، دهیار جوان و پرتلاش روستای صدخرو گپ و گفتگویی کوتاه  در...

مصاحبه با آقای سالاری کیا ،رئیس بانک صادرات شعبه صدخرو

مصاحبه با آقای سالاری کیا ،رئیس بانک صادرات شعبه صدخرو

  بانک صادرات شعبه صدخرو ، به عنوان یکی از بانک های موفق در سطح کشور معرفی شده است . در خصوص چگ...

هنر چیزهای زیادی به بنده آموخت

هنر چیزهای زیادی به بنده آموخت

گفت و گویی با سعید خدایی کارگردان و مستند ساز

فرهيختگان و مشاهير

زندگینامه شیخ شهید محمد علی صدخروی ملقب به حسام الشریعه

زندگینامه شیخ شهید محمد علی صدخروی ملقب به حسام الشریعه

  نوشته حاضرتحقیقی است از دوست عزیزمان جناب آقای محمد امین حسامی که به معرف...

فاضل خراسانی عالم عالی‌قدر حوزه

فاضل خراسانی عالم عالی‌قدر حوزه

  محمدعلی فاضل خراسانی، از علمای نامی حوزه در هفتم ربیع الثانی سال ۱۳۴۲ هج...

حجت الاسلام والمسلمين صالح غفاري

حجت الاسلام والمسلمين صالح غفاري

  هرجا از بندگان صالح خدا ذکر و یادی شود و برکات آنجا نازل می شود.بندگانی...

محرم، عاشورا و عاشورائیان

در مکتب امام حسین(ع)

در مکتب امام حسین(ع)

  يكى از وقايع تكان دهنده كربلا كه اوج مظلوميت امام حسين و يارانش و از آن ط...

برگزاری زیارت عاشورا ویژه ماه محرم در صدخرو

برگزاری زیارت عاشورا ویژه ماه محرم در صدخرو

مراسم زیارت عاشورا همراه با عزاداری و سینه زنی به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری...

صدخرو آماده استقبال از ماه محرم است

صدخرو آماده استقبال از ماه محرم است

با نزدیک شدن به ایام محرم ، مساجد هیئت های عزاداری صدخرو جهت برگزاری مراسم عزادا...

کتاب آيين هاي عزاداري سبزوار تدوين شد

کتاب آيين هاي عزاداري سبزوار تدوين شد

مسئول حوزه پژوهشي اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سبزوارگفت: کتاب...

گزارش تصویری از مراسم عاشورای حسینی در صدخرو

گزارش تصویری از مراسم عاشورای حسینی در صدخرو

گزارش تصویری از مراسم عاشورای حسینی در صدخرو

حضور معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار داورزن، بخشدار بخش مرکزی و جمعی از مسئولین محلی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حسینیه صدخرو

حضور معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار داورزن، بخشدار بخش مرکزی و جمعی از مسئولین محلی در م...

به گزارش  پایگاه خبری و اطلاع رسانی صدخرو (صدخرو نیوز)  ،مراسم باشکوه...

سلامت

روش جدید شناسایی فوری عسل تقلبی

روش جدید شناسایی فوری عسل تقلبی

ایسنا: محققان دانشگاه تربیت مدرس طی یک طرح پژوهشی برای نخستین بار با استفاده از سامانه ماشین بینایی...

چند نکته در باب مراقبت از پوست در تابستان

چند نکته در باب مراقبت از پوست در تابستان

بیشتر مردم در روزهای سرد و خشک زمستان، با استفاده از کرم های مخصوص سعی می کنند طراوت و سلامت پوست خ...

معجزات قرآن – زیتون وانجیر شگفت‌انگیز

معجزات قرآن – زیتون وانجیر شگفت‌انگیز

  انجیر از میوه‌هایی با قند بالا است که مانع از افت قند خون شده، همچنین دانه‌های این میوه مانع...

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان      ماه رمضان، ماه نیایش با خداست. بهتر است...

آشنایی با 10 خاصیت شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامتی

آشنایی با 10 خاصیت شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامتی

 هندوانه منبع طبیعی از بهترین آنتی‌‌اکسیدان‌ها بوده که طبیعت فراهم کرده است. آنتی ‌اکسیدان‌هایی...

شهداي روستاي صدخرو

تبليغات

صدخرو-نيوز
تعمیرگاه-قاسم-نژاد

 

در عصر حاضر، شاهد وجود ماهواره و اینترنت در بسیاری از خانواده های ایرانی هستیم ، سالهاست که این موضوع طرفدان و مخالفان زیادی دارد برخی از آن به بدی یاد کرده و با آن مبارزه می کنند و برخی با تعریف و تمجید های فراوان ، خواهان ابقای این رسانه در میان خانواده ها می باشند.
"
در پی انتشار سالسله مقالات  دوست عزیزمان جناب آقای محمد قمی فر تحت عنوان " ماهواره و اينترنت ، جايگاه و وظيفه " باتوجه به موافق و مخالفان زیاد آن ،انتظار داشتیم بحث با چالش فراوان همراه باشد، ولی عکس العمل های زیادی از سوی کاربران عزیز مشاهده نشد.

مایل هستیم همانطور که دوستان در بحث های عمرانی حضور فعالی دارند در بحث های اجتماعی نیز مشارکت داشته باشند و موضوع بحث را به چالش بکشند.

اینک این سوال مطرح است، آیا شما با همه مطالب و استدلال های این سلسله مقالات " ماهواره و اينترنت ، جايگاه و وظيفه "موافقید یا مخالف؟ چرا؟

ضمنا متن زیر در پاسخ سوالات یکی از عزیزان در همین خصوص  توسط آقای محمد قمی فر تهیه و ارسال شده که عینا درج می گردد.

 

 

 

 مخاطب گرامی

با عرض سلام

هرچند لازم بود تمام مقاله مطالعه شده  تا با برداشتی کلی  ، شبه ها مطرح و جواب داده شود ولی چون بحث موسیقی که بعنوان جایگاه رسانه مورد توجه فقها ، قرار می گیرد در قسمت اول آورده شده فعلا جواب داده شد ، امید که مورد استفاده قرار گیرد.

اعلام ایمیل از نوع وطنی ، برای ارسال جواب های کامل و مستند مورد تقاضا  است .

جواب سئوال اول : موسیقی حلال

بسم الله الرحمن الرحیم

موسیقی را میشود به 4 دسته تقسیم کرد:

1- موسیقی هیجان آور : این نوع موسیقی ها، تا زمانی که طرب انگیزی نداشته و لهوی نباشند و همچنین تناسب  با مجالس گناه، و خوشگذرانی، و فساد نداشته باشد مناسب و حلالند. ولی تاثیرات این نوع موزیک ها چگونه است؟ این موزیک ها به علت ریتم تند، ضربان قلب را بالا می برند. برای مثال، ضربان 70 را روی 90 می برند. و انسان احساس نیاز به تحرک می کند. وقتی موسیقی تمام می شود، ضربان دیگر به 70 بر نمیگردد، 50 می شود. در این حالت، فرد علاقه به گوش دادن دوباره دارد. و اعتیاد ایجاد میکند. پس از تاثیر روانی این نوع موزیک ها نباید به راحتی رد شد.

2- موسیقی شهوت برانگیز: نوعی از موسیقی ها هستند که از نظر مفهوم، تعادل روانی را به هم میزنند. شهوت را تقویت میکنند و نتیجه ی آن، کم شدن دیگر قوه هاست. این نوع موسیقی ها، با توجه به هدف مورد استفاده ، باید سنجیده شوند.

3-  موسیقی های غم انگیز : این نوع موسیقی ها، تاثیرات روانی مخربی دارند. انسان را به یک غم حبابی فرو می برند.معمولا چنین افرادی، بعد از چند سال دچار افسردگی شدید می شوند

4- موسیقی تفکر بر انگیر: این نوع موسیقی، موسیقی حلال اسلام است. موسیقی که انسان را به تفکر مفید وا دارد. موسیقی که مفهوم و معنی مفید داشته باشد، موسیقی که فکر ما را منحرف نسازد.

لازم میدانم که معنی اصطلاحات را بیان کنم:

طرب:حالت سبک وزنی و سبک عقلی که در اثر شنیدن آواز در ذهن آدمی پدید آید و او را از حالت اعتدال خارج کند. این امر تنها در حالت شادی اختصاص نمی یابد و ممکن است از آهنگ های غم و حزن آور نیز به دست آید.

لهو: سازگاری و هم نوایی آواز و آهنگ نواخته شده با مجالس فساد و خوشگذرانی است. بدین معنی که ممکن است نغمه ای طرب انگیز نباشد، ولی از نغمه هایی باشد که فقط در مجالس فاسقان و هواپرستان رایج باشد.

 

(منبع: صحبت های حجت السلام ناصحی با اندکی ویرایش و تغییر ،اعتکاف 89)

 

نهاد های مسئول تا زمانی که این نوع موسیقی ها را  مطابق موازین حرام (موسیقی مطرب ، لهو، فساد آور و مناسب با مجالس گناه و خوشگذرانی ناشی از یک فعل حرام ) تشخیص دهند می توانند ابتدا امر به معروف و نهی از منکر نموده و در صورت اصرار و پافشاری مخاطب بر انجام فعل حرام با توجه به  تاثیرات اجتماعی آن ،  از انتشار آن جلو گیری نمایند . که مشاهده شده گاه در این قسمت افراط و تفریط هایی وحود داشنه است .

*****

کلماتی مانند "یار" ، "می"، "ساغر"، "معشوق" را چگونه باید معنا کرد:

این کلمات می توانند معنای عرفانی هم داشته باشند و مقصود ، خدا ، عشق به خدا ، مسیر توسل و توکل بر خدا و بندۀ عارف در مسیر معرفت حق باشند .چنانکه در شعر ارباب ادب ، خاصه امام راحل آمده است .

اما اگر معنای مادی آن مد نظر باشد که جای تأمل است ، اگر  منظور  از یار و معشوق  عشق حقیقی ما به همسر یا کسی است که می تواند در قالب  همراه و یاور  ، کمک کننده به انجام فرامین خدا  و سنت نبوی باشد ، استفاده از چنین کلمات عاطفی و احساسی  مجاز و قابل تقدیر است ، چرا که باعث استحکام خانواده شده  و تشویقی برای فرد مورد نظر است ، البته  تا زمانی که  این موجود  دل بسته و عاشق  در مسیر حق باوری و راه مستقیم  حرکت کند و رضای خداوند را در همۀ امور حاکم کند ،  خداوند هم بر این بنده رحمت داشته و توصیه لازم به عنایت و لطف به وی توسط  همسر رامتذکر شده است .

درجایگاه عرفانی این مقوله  هم به این روایت  توجه خواهید نمود  . تا ماندگاری و ثبات و نتیجه بدست آید. و هیچگاه از تلاش بکار گرفته ، ندامت و پشیمانی نصیب نخواهد شد.

" القلب حرم الله و لاتسکن فی حرم الله غیر الله"

*****

3) به واقع آنچه مایه نگرانی است سرعت اینترنت است یا محتوی آن؟و توصیه به عدم توزیع اینترنت پرسرعت ناشی از چه دغدغه ای میباشد؟

من با نظر شما موافقم ، باید فرهنگ بکار گیری این اسباب و وسایل را ارائه نموده تا جایی که قابل قبول استفاده کننده باشد ، یعنی مسئولان کلام خود را به حدی از اعتماد و باور برسانند که مخاطب به درستی آن یقین کند  و ادامه دهندۀ راهی باشد که خطر کمتری برایش فراهم خواهد آورد .

در این قسمت مخاطب دو قسمت می شوند.

گروه اول : بدون فکر و توجه به این دنیای پر خطر وارد می شوند ، این گروه حکم فرزندان نورسی را دارند که احتیاج به حمایت دارند .

پیشگیری برای این افراد مانند پوشیدن  درب چاه و نرده کشیدن بر مسیر پرتگاه است ، که ممکن است در حال این عمل ما را سد راه بدانند ولی چون به درک لازم برسند حتما سپاسگذار خواهند بود.

گروه دوم گروه مطلع و راه شناس خواهند بود ، که باید مسیر استفاده برای این قشر را فراهم نماییم ،

فروشvpn  و برنامه های تسهیل کننده ارتباط برای چنین افرادی بصورت ناقص شروع شد ولی چون در این مسیر کمتر مطالعه شده بود فعلا با مشکل مواجه شده است . هرچند چنین افراد را هم باید از شیطنت های موجود در دنیای مجازی مانند کوکی ها و برنامه های جاسوس و ترفندهای استکبار در این زمینه ، آگاه شده و دقت لازم را داشته باشند .

می بینید که بستر و فضای لازم هنوز فراهم نشده که جای نقد و انتقاد دارد .

در جهت تکمیل بحث نظر آیت الله مکارم را در باب حرمت عضویت در فیس بوک می آورم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتای برخی از افراد دلایل خود برای حرمت اشتراک در فیس بوک را اعلام کرد.

«عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق می‌باشد. زیرا فیس بوک مانند شهر بی در و دروازه‌ای است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیّادان و کلاهبرداران و کسانی که به انواع فساد آلوده‌اند؛ هر کدام در این شهر مغازه‌ای دارند و در این مغازه‌ها گاه وسائل ضروری زندگی و در بسیاری از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌های اخلاقی فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملّت‌ها با برچسب‌های زیبا و پوشش‌های فریبنده در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

حال اگر ورود در این شهر برای همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگ‌سالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهی می‌تواند ورود به چنین شهری را برای همه آزاد بگذارد؟ حتی جاسوسان و مفسدان فی الارض می‌توانند در این شهر بی در و پیکر مبادله اطّلاعات کنند و با رموز و اشاراتی بذر توطئه بپاشند. ما می‌گوییم باید بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتی باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند.

با این حال چگونه فیس‌بوک باید از هر قید و شرطی آزاد باشد، آیا آزادی بی قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره‌ای از محدودیّت‌های غربی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی‌کند و تکثیر اشکال، حلّ اشکال نیست.

آری اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملاً می‌شناسند و سِره از ناسِره را تشخیص می‌دهند آن هم برای تحقیقات اجتماعی آزاد بود، مانعی نداشت؛ درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می‌کنند ولی برای محققان مذهبی آزاد شمرده می‌شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.»

نظرات  

0 # Beulah 1394-02-27 01:34
Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you spending
some time and effort to put this content together. I once
again find myself personally spending a lot of time both
reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!


Feel free to visit my blog post; Minuman berenergi
aman tidak berbahaya (http://upda-tech.blogspot.com/: http://upda-tech.blogspot.com/2015/04/minuman-berenergi-aman-tidak-berbahaya.html)
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # محمود 1393-04-18 08:13
سوال شما بیشترجنبه تفتیش عقاید رادارد!البته که بنده ملتزم به دین علمی ام .تمام مشکلات اسلام ازبابت گروههای سلفی وتکفیری ازبابت اعتقادات کورکورانه است.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-04-18 09:11
دوست عزیز محمودآقا
توصیه به احکام مترقی دین کجایش تفتیش عقاید است؟
اتفاقا احکام دین مبین اسلام مبتنی بر علم و حکمت الهی بوده و همه مسلمانان باید به آن احکام عمل نمایند و این عمل کورکورانه نیست وبرعکس آن تاکید برعقاید ونظرات شخصی در این امور کورکورانه است.
التزام به دین علمی این نیست که هرگونه دلمان خواست عمل کنیم.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # محمود 1393-04-18 07:11
ضمنآدررابطه با تکفیر وجذب مخاطب همچنانکه درمتن مرقومه اینجانب مشخص است(دوستان مفتی باموسیقی هیچگونه سنخییتی ندارند وبدلیل اینکه موسیقی رارقیب خود درجذب مخاطب می دانندان راتکفیرمی کنند.موسیقی یکی ازپاک ترین راههادررسیدن به خداست.)منظور کسانی است که فتوای حرام بودن موسیقی را می دهند.نه شما!بنده مشوق همشهریان دراستفاده ازسایت بوده وهستم وزحمات شما راهم قدر می نهم .
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-04-18 08:01
باسلام و عرض ارادت و احترام به شما محمود آقاو همه همشهریان گرامی بابت حمایت های بی دریغتان.
اینکه فرمودید در شب عاشورا در محفل خصوصی ابیاتی در دستگاه چارگاه قرائت شده و مجلس هم بخوبی فیض برده اند؛ به نظر این حقیر هیچ اشکال وجود ندارد .
و اگر این اوازه خوانی با الات موسیقی لهویی همراه بوده ، قطعا از دید اسلام جای اشکال دارد و بدتر از آن اینکه در شب عاشورا هم این اتفاق افتاده باشد!!
جناب محمود آقا
یک سوال از شما دارم لطفا دقیق جواب بدهید.
امیدوارم به آن درجه از اجتهاد رسیده باشید که نیازی به تقلید بابت احکام دینی نداشته باشید.اگر فرض دوم فوق الذکر را در نظر بگیریم و مرجع اعلم تقلید شما حکم بر ترک اینگونه مجلس بدهد؛ آیا به حکم مرجع خود تمکین می کنید؟ یا تاکید بر خواسته های درونی خود دارید؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # محمود 1393-04-18 06:57
با سلام .جواب سوال اول راکه خودتان دادید پس نیازی به توضیح بیشتری نیست !مشکل اینجاست که شماموسیقی را لهو ولعب می دانید وبنده آنرادرجهت رسیدن به خدا.بد نیست جهت روشنترشدن موضوع خاطره ای از ساعات اولیه شب عاشورا امسال درروستارابرایتا ن روایت کنم. بنابه درخواست اینجانب ازآقای رسولیان مبنی براجرای آوازی دردستگاه چهارگاه دریک محفل خصوصی واجابت آن .باخواندن اولین بیت (آن کیست کزروی کرم باماوفاداری کند. برجای بدکاری چومن یکدم نکوکاری کند و....چون من گدایی بی نشان مشکل بود یاری چنان سلطان کجا عیش نهان بارندبازاری کند.......پشمبن ه پوش تندخوازعشق نشنیدست بو وازمستی اش رمزی بگو تاترک هوشیاری کند ....)چنان حال روحانی برمحفل مستولی شد که تقریبآ می توان گفت درهیچ یک ازمراسماتی که بنده درآن شرکت کرده بودم سابفه نداشت این موضوع مورد تصدیق تمامی شرکت کنندگان نیزبود.حال سوال من ازشمادوست عزیزاین است که این لهو است ویاراه رسیدن به خدا؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-04-11 14:21
دوست عزیز محمود آقا
سلام علیکم،
احتراما، مبنا بر این است با هم تعامل داشته باشیم.
البته یک چیز برای ما ابهام بر انگیز شده و آن اینکه چگونه دو نفر با عناوین متفاوت ، با یک آی پی کامنت می گذارند و البته ممکن است دو نفر از یک کامپیوتر استفاده می کنند و اشکالی هم ندارد. (باب یاد آوری بود)
جناب محمودآقا!: از سوی دکتر پرسش هایی مطرح شد و سعی بر این بود در حد اطلاعات عمومی پاسخگوی ایشان باشیم . بهتر این بود هرکجای بحث از دید شما مشکل وجود داشت ، سوال خود را همانند دکتر مطرح می فرمودید .
گفته بودید در اینجا مخاطب را تکفیرمی کنند و موسیقی را رقیب خود در جذب مخاطب می دانند.!!
محمود آقا: درکجای پاسخ ها تکفیر وجود داشت و بحث موسیقی چه ربطی به جذب مخاطب دارد که ما از آن سوء استفاده کرده باشیم.
دوست عزیز بحث های دینی و فهم آن از مو باریکتر است. به همین دلیل پیامبر گرامی اسلام برای فهم کاملتر ما از دین، خط کش و معیاری را معرفی کرده اند تا مسائل دینی خود را با این معیار بسنجیم تا خدای ناکرده از غافله عقب نمانیم.
حدیث ثقلین از احادیث متواتره نقل شده به عنوان معیار از پیامبر اکرم(ص) است که شیعه و سنی آن را ذکر نموده اند. این حدیث ضمن بیان جایگاه قرآن، جایگاه اهل بیت پیامبر اکرم(ص) را در جامعه اسلامی همطراز آن معرفی می کند.
اِنی تارِکٌ فیکُمُ الثَقَلَین،کِتا بَ اللهِ و عِترَتی (اهلِ بَیتی) وَ اِنَّهما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا علَیَّ الحَوض.
یعنی : به درستى كه من دو چيز وزين و گرانبها را در میان شما بر جاى مى‏گذارم تا زمانی كه به اين دو تمسّك جستيد هرگز گمراه نخواهيد شد، كتاب خدا و خاندانم، زيرا اين دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا اينكه در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.
آیات نهی از لهو و لعب درقرآن آمده، و توسط پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت او با هم تطبیق شده است و بصورت احکام برای مقلدین واجب گردیده است.
آیا با توجه به آیات و روایت متعدد از معصوم در مذمت بازهم می توان با موسیقی بخدا رسید ؟ بخدا که نمیتوان رسید ،شایدبه شیطان ...
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # محمود 1393-04-11 09:36
استفاده ازماهواره وخصوصآ اینترنت جزۀ لاینفک زندگی امروزیست آقایان یکبار هم به نکات مثبت آن اشاره ای نکردند .اینکه برای هرموضوعی انسان می تواند به گوگل مراجعه کند برکسی پوشیده نیست.در بحث ماهواره باتوجه به برنامه های سطحی وبعضآ آزاردهنده واخباردستچین شده وشخص محور ودورازواقعیت صداوسیما جهت دسترسی به واقعیات مراجعه به ماهواره گریزناپذیراست.د ربحث موسیقی آقای دکترکبیری عزیز صدباردیگرهم سوآل بفرمایید جواب قانع کننده ای دریافت نخواهی کرد .دوستان مفتی باموسیقی هیچگونه سنخییتی ندارند وبدلیل اینکه موسیقی رارقیب خود درجذب مخاطب می دانندان راتکفیرمی کنند.موسیقی یکی ازپاک ترین راههادررسیدن به خداست.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-04-08 14:03
جناب دکتر کبیری عزیز
باسلام. خوشحالم که دیدگاه شما در خصوص تقلید در احکام دین با نظر اینجانب نزدیک شده است بحثی را که الان مطرح فرمودید چگونگی در اختلاف فتاوا است.
قبل از اینکه به سوال پاسخ داده شود ، باید به یک نکته اساسی توجه شود و ان اینکه در مسائل نظرى هر رشته‏ اى، متخصصان و دانشمندان آن، در يك سرى از مسائل با يكديگر اختلاف نظر دارند. درمسائل فقهی و اجتهاد نيز اين چنين است. مجتهد بايد در تمامى احكام و مبادى آن، تلاش كرده و به يك نقطه فكرى و اجتهادى برسد. طبيعى است كه در صدها مسأله فقهى، نمى ‏توان انتظار داشت كه بين دو يا چند نفر، وحدت نظر كاملى وجود داشته باشد.
البته اختلاف نظر مراجع در احكام ديني غالباً در جزئيات است .دیده نشده مراجع در احكام اساسي نظر متفاوتي با هم داشته باشند. مانند اصل وجوب نماز و اجزاء و شرائط آن.
بنابراین مسئله اختلاف در يك موضوع اجتهادي و علمي امري طبيعي است.
فرمودید ممکن است در مواردى موضوع حکم با تحولات زمانى تغییر مى کند و به تبع تغییر موضوع حکم عوض می‌شود، حتی این امرنیز درتمامی موارد صادق نیست بعضى از فقها براى هر حکمی موضوعیت قائل اند و معتقدند در بستر زمان این حکم تغییر نمى کند، باید توجه داشت که اختلاف مراجع معظم تقلید در مسئله ای به معنای اختلاف در حکم خدا در آن مسئله نیست؛ زیرا همه فقها معتقدند که حکم واقعی هر مسئله‌‌ای یک چیز بیشتر نیست و آنها تنها استنباط و فهم خود را از حکم واقعی بیان می‌کند و هیچ کس مدعی نیست که تنها فهم او حکم واقعی الهی است تا اختلاف در حکم خدا پدید آید . علت اختلاف روشن نبودن حکم واقعی مسئله است که هر فقیهی مطابق فهم خود حکم مسئله را بیان می‌کند. همان گونه که داروی واقعی هر بیماری همان است که بیمار را خوب کند، ولی گاهی می‌بینیم همکاران جنابعالی در مورد یک بیمار دارو‌های مختلف تجویز می‌کنند واین به خاطر روشن نبودن مرض است که هر پزشکی طبق تشخیص خود از مرض دارو می‌دهد.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-04-08 09:06
دوست محترم جناب آقای قاسمی ، عرض بنده در اینکه نگاه سنتی دیگر کفایت نمی کند ناظر به شکل بود و نه محتوا... اینجانب رجوع به متخصص و تقلید را نفی نکردم (که به درستی حسب فرمایش شما غیر عقلانی است) اینجانب چندگانگی و شتت را در سطح دولت و ارکان تصمیم گیری ملی را به صلاح نمیدانم..به مثال بنده توجه دوباره بفرمائید تصور فرمایید برای مجتهدی هفتم مرداد عید فطر است و برای دیگری هشتم مرداد..تا اینجا مشکلی نیست و مقلدان هر کدام برطبق فتوای مرجع خود عمل کنند و نماز عید به پا دارند و ...اما دولت اسلامی چه باید بکند؟!!!...تنها یک روز را و نه بیشتر میتوان عید دانست.آیا ممکن و بهتر ننود توافق میکردند ؟!!..کسی دین را و مرجعیت را زیر سوال نبرده ، تنها نگاه از زاویه ای جدید و هماهنگ با مقتضیات زمان و مکان تذکر داده شده..مگر نه اینکه در مورد ذبح گوسفند و مرغ تا قبل از این آداب و اصولی وجود داشت و با شکل گیری کشتارگاههای صنعتی تغییر کرده است ..!!! چنین نیازی را در سایر بخش ها هم احساس نمی کنید؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-04-08 06:08
سلام...نمیدانم احتمالا" من توانایی طرح درست سوالاتم را ندارم چرا که هیچ پاسخ روشنی نیافتم...لطفا استدعا دارم خیلی روشن و شفاف به عرایض بنده توجه و در صورت صلاحدید پاسخ دهید :1)با نگاهی به سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متوجه می شویم که این رسانه بر روی حداقل بیست(20 )ماهواره ؛ 218 کانال تلویزیونی و 205 کانال رادیویی دارد..که در مقایسه با کشورهایی با وسعت و جمعیت ایران بسیار بسیار عجیب و باور نکردنی است!!! این همه برای چه و برای که پخش می شوند..و اگر برای ما مجاز است برای دیگران چه؟... 2)تقریبا تمامی آیات اعظام و مراجع و دولتمردان هم سایتهای اینترنتی دارند و هم در فیسبوک و تویتر و سایر شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارند، مخاطبان اینان که هستند؟عالمان و دانشمندان یا مردم عادی؟.......
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-04-08 05:54
جناب دکتر کبیری
سلام علیکم. از استدلال های شما بسیار متعجب شدم. فرموده اید عصر پیشرفت است و نگاه سنتی در مسئله تقلید جوابگوی نیاز اموزه جامعه نیست!
آیا به نظر حضرتعالی چون دنیا پیشرفت کرده دیگر نیاری نیست غیر متخصص به متخصص مراجعه کند؟ آیا دیگر نیازی نیست بیمار به پزشک معالج خود مراجعه کند چون زمانه تغییر کرده؟ اتفاقا همه پیشرفت ها مرهون همین متخصصین امر می باشد.در دید اسلام همین نکته عقلایى است که ‏انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.
اگر کلام وحی را قبول داشته باشیم و معتقد باشیم قران برای تمام اعصار نازل شده ، یکی از دلایل لزوم تقلید در آیه 42 سوره مبارکه نحل و آیه 7 سوره مبارکه انبیاء ‏به صراحت بیان شده و می فرماید: فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون. از اهل دانش و علم بپرسید اگر خودتان به آنها عالم نیستید. طبق آیات قرآن کریم پرسیدن و پیروی از عالمان مورد تأکید است.
برداشت شما این است که افراد باید در تمام امور زندگی از مرجع خود تقلید کنند ، اتفاقاً اسلام نه تنها در مقوله‌ی دین به هیچ وجه تقلید را توصیه ننموده است، بلکه به صورت قاطع آن را رد می‌نماید.آن چه از دین در آن تقلیدش جایز اعلام شده است، فقط احکام دین است.همانطور که در یاداشت های قبلی اشاره شد حتی تقلید در احکام نیز بر فرد واجب نیست. در شرایطی که خود تحقیق کرده و در باب احکام متخصص شود که اصطلاحاً به آن اجتهاد و متخصص در این امر را مجتهد می‌گوییم .چنانکه توضیح آن مفصل تر در کامنت های قبلی به عرض رسید.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-04-08 05:52
سلام جناب آقای قاسمی :
اینها را که فرمودید همگان از بدو تولد و حتا از بعد از غیبت امام عصر بارها و بارها شنیده ایم و میدانیم اما ظاهرا" برای نخستین بار ـ در دنیای مدرن ـ امروز نظام و دولتی، ادعای حکومت اسلامی و وظیفه اداره کشوری با هفتاد و چند میلیون جمعیت دارد و بقول بعضی ها "ام القرای جهان اسلام"است به نظر نمیرسد دیگر آن نگاه سنتی جوابگو باشد.این نگاه مربوط به آن زمانی بود که سیاست از دیانت و حاکم از فقیه جدا بودند و هر کدام راه خود را می رفتند.آنچه اینجانب اصرار به توضیح دادن آن دارم همین است که دیگر نگاه سنتی کفایت نمیکند...خود شما اشاره فرموده اید که ""در مقام عمل هر فرد مسلماني موظف است كه تكليف شرعي خود را بر اساس ديدگاه مرجع تقليد خود كه او را به عنوان فرد اعلم برگزيده تنظيم نمايد، هرچند نهادهاي قانوني و حكومتي مانند وزارت ارشاد هم که نام بردید در عملكرد خود موظف به اخذ تاييد شوراي نگهبان و نظر حاكم جامعه و ولي فقيه هستند""آیا به واقع در چنین شرایطی امکان اداره کشور وجود دارد؟ بحث تنها بر سر موسیقی و اینترنت و ماهواره و ....نیست و همانگونه که عرض کردم و خود بهتر از من واقف هستید مراجع تقلید تقریبا در هر موضوعی وارد می شوند همین موضوع اینترنت را شاهد می گیرم که بسیاری از علما آرائ ویژه خود دارند من ـ با اندک دانش خود ـ بر این باورم که آن نگاه سنتی دیگر خیلی گره گشا نخواهد بود به دو دلیل : نخست آنکه امروز حاکم و فقیه و سیاست و دیانت و اقتصاد و دین و...در هم تنیده شده اند و قابل تفکیک نیستند و دوم آنکه ما با موضوعات بسیار جدیدی مواجه هستیم مثلا همین اینترنت و ماهواره و موسیقی و ....و اگر قرار است در این موضوعات وارد شوند باید تصویری و حکمی کاملا شفاف و روشن باشد نه اینکه هر کس هرچه خواست استنباط و به دنبالش عمل کند...در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و تنها به این مثال بسنده میکنم که: شروع ماه مبارک رمضان و عیر فطر برحسب فتوای هر مرجعی می تواند متفاوت باشد ، بفرمائید در یک کشور هفتاد و چند میلیونی ،درصدی یک روز و درصد دیگری یک روز دیگر را عید فطر بدانند،، کدام روز را بایستی تعطیل اعلام کرد؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل........با احترام : حسین کبیری
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # محمد قمی فر 1393-03-30 16:06
با سلام و آرزوی موفقیت
عزیزی در بخش سوم مقالۀ : ماهواره و اينترنت ، جايگاه و وظيفه ، پرسیده است که چرا علیرغم حرمت استفاده از ماهواره ، باز هم آمار استفاده از این رسانه، بالاست .
در متن مقاله به چند دلیل درچرایی استفاده ازماهواره اشاره شده است که می تواند مورد مداقه و بررسی قرار گیرد .
چنانچه بخواهیم انگیزۀ استفاده از ماهواره را در بین مردم ایران بررسی نماییم به موارد ذیل دست خواهیم یافت.
1- تنوع مطالب موجود در سایت های ماهواره ای و گستردگی مطالب آن
2- نیازمندی به مطالب علمی روز و یا کنجکاوی به آنچه در دسترس نیست و سهل الوصول بودن این مقصد
3- سرگرم شدن و وقت گذرانی با تماشای برنامه های مختلف ماهواره و پرداختن به مسائل مورد علاقه
4- تمایل به شنیدن اخبار و اطلاعات از زبان بیگانگان و مقایسه گفته ها با اخبار پخش شدۀ داخلی
5- قدرت آنتن دهی بالای دیش های ماهواره ای برای استفاده از تلویزیونهای LED و LCD در اینچ های عریض و پهن با توجه به عدم فراگیر شدن گیرنده های دیجیتالی و محدویت کانالهای نمایشی
6- تبليغات منفي بيگانگان در عدم اعتماد به رسانه های محلی به جهت یک بعدی بودن و پخش مصلحتی اخبار و وقایع
7- تبلیغ نوعي تجّدد ، ترقّي و رشد و برجستگي فکری در داشتن و استفاده از ماهواره

هرچند حکم دولتی عدم استفاده از ابزار گیرنده ماهواره(ممنوعیت بگار گیری ابرار ماهواره ) به جهت پیشگیری و سالم سازی مجیط اجتماعی است ، ولی بعضی فتواها به این ایزار ، عنوان ابزار مشترکه داده اند که شخص مقید و توانمند می تواند با انتخاب برنامه های سالم و مفید مورد استفاده قرار دهد ، اما از آنجا که به جهت درهم تنیدگی و پوشش نا مناسب برنامه های مفید ، در این انتخاب با مشکل روبرو می شویم ، مسیر استفاده محدود خواهد شد .
نظر مقام معظم رهبری دراستفاده از ماهواره
" آنتن‌هاى ماهواره‌اى اگرچه حکم آلات مشترک را دارد ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏‌هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏‌کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‌‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏‌اى هم مترتّب نمى‏‌شود. لکن اگر در این مورد قانونى وجود داشته باشد باید مراعات گردد ."


اما برداشت شما برادر گرامی جای تامل دارد.
مردم علیرغم آگاهی به مسائل حق و حقیقت به جهت عدم یقین و یا نقص ایمانی و یا پیروی از هوی و هوس به تعدادی از دانسته های خود عمل نمی کنند و فلسفه تربیتی اسلام هم زمینه سازی و ایجاد فرصت برای فهم و درک آنهاست.
مثلا اکثر مردم حرمت ربا ، دروغ و غیبت را می دانند ، اما در عمل انحراف دارند .
این انحراف را نمی توان ، نعوذ بالله ، بی حرمتی و مخالفت با خدا و پیغمبر و امامان تلقی نمود ، و عدم رعایت آنها را افول پیروی و فرمانبرداری دانست ، به یقین نقص در معرفت ما است که باید با صبر و حوصله ، پیام رسانی ، امر به معروف و نهی از منکر ، این نقیصه را مرتفع نمود.
از طرفی دیگر همین شخص که حرمت این فتوی را رعایت نمی کند ، هرگز حاضر نخواهد شد بدون خطبۀ عقد با همسرش نکاح کند که این هم باز فتوایی دیگر از همان مرجع است .
این مسئله هم احتیاج به کار فرهنگی دارد که خود شخص یقین کند که این فتوی چقدر صحیح و اصولی است .
برداشت شخصی من در استفاده از ماهواره بدون رعایت دقت ها و توجه های مورد نظر ، مشکلات و نقائص ذیل است که خواهش دارم در این مبحث تأمل و تفکر کافی مبذول شود .
1- با ورود ماهواره به منازل حریم‎ها کم رنگ تر و ارتباط اعضای خانواده سست و خطر پذیر و به همان میزان روابط نامناسب افزایش خواهدیافت .
2- فرهنگ های انحرافی وارداتی برجسته به صورت الگو و مناسب جلوه خواهد نمود. ( مانند پوشیدن لباس های نیمه عریان و اندام نما ، عادی‎سازی روابط بین جنس‎های مخالف و ارتباط های صمیمی غیر محارم ، ورود فعل های حرام به حریم خانواده ، خیانت ، آرایش و معطر کردن خود هنگام خروج از منزل و به جهت بهره برداری دیگران که عنوان شخصیت اجتماعی را دارد و ...)
3- تبلیغ غرایز انسانی ، خشونت و شهوت ، که متأسفانه مورد استقبال عده‌ای از افراد جامعه قرار می‏‌گیرد.
4- کاهش حیا، عفت عمومی و بی‎توجهی به مسایل دینی
5- سقوط اخلاقی انسان و جامعه ناشی از خود محوری ، خود برتر بینی و بی توجهی به دیگران و کاهش مراوده با اقوام و خویشان و کم رنگ شدن صله ارحام
6- کاهش قید و بند های خانوادگی ، ادب و احترام پدر و مادر و از بین رفتن حریم بین خواهر و برادر (دختر با لباس رکابی و جلف در جمع حاضر میشود و پسر با شلوارک ، با هم به تماشای فیلم های خاص می نشینند ، حیا جای خود را به روشنفکری داده است، چت و گفتگوی عاشقانه با فردی ناشناس در دنیای مجازی بلامانع و لذت بخش است ، اگر مهمان هم در خانه باشد مشکلی نیست میتوان بی حجابی و بی عفتی را به پای خودی بودن گذاشت و راحت بود. )
7- درگیر کردن ذهن به آنچه که اولویت زندگی ما نیست ، تزیین ها ، دکور ها ، اجناس لوکس که رفاه زندگی ما را تضمین نمی کند ، یکی شدن با دیگران بجای یکدل شدن که مضار آن را در خیابانها و دادگاههای خانواده می بینیم .
حالا به این سئوال جواب بده :
آیا بی اعتنایی به مراجع و علمای دین در غالب آگاهان و هدایت گران و نایبان امام زمان در زمان غیبت ، بی توجهی و بی مهری به امام زمان(عج) نیست ؟
و اگر بدانی که آنان مامور هدایت ما از طرف پیامبر اکرم (ص) ائمه و معصومین (س) ، خاصه امام زمان(عج) می باشند !!!
با احترام : قمی فر
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-03-28 08:24
دکتر عزیز
با سلام.
احتراما،فکر می کنم پاسخ واضح و صریح بود ،چنانکه توضیح داده شد،اگر فردی اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، قرآن و تفسیر آن و علومی را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّی بداند. به چینن فردی متخصّص علوم اسلامی یا مجتهد و فقیه می گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. در غیر این صورت باید شخص به مرجع خود مراجعه کند و حکم مرجع هم برای مقلد فصل الخطاب است و باید اطاعت کند.مقلد نمی تواند به غیر نظر مرجعش عمل کند هرچند وزارتخانه یا دستگاه دولتی یا صدا و سیما به غیر از این عمل کند.
معيار و ضابطه حليت و حرمت امور مختلف بر اساس ادله و مباني آن هاست و تشخيص اين امر هم بر عهده كارشناسان اين فن يعني مراجع تقليد مي باشد؛ در مقام عمل هر فرد مسلماني موظف است كه تكليف شرعي خود را بر اساس ديدگاه مرجع تقليد خود كه او را به عنوان فرد اعلم برگزيده تنظيم نمايد، هرچند نهادهاي قانوني و حكومتي مانند وزارت ارشاد هم که نام بردید در عملكرد خود موظف به اخذ تاييد شوراي نگهبان و نظر حاكم جامعه و ولي فقيه هستند.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-28 07:08
جناب آقای قاسمی : می خواهم عرض کنم که یک زمانی که دین و احکام تنها مسائل فردی بودند ظاهرا" درست یا غلط بسر آمده و دیگر شخصی بودن دین و برداشت شخصی نه فقط در حوزه موسیقی که در هر زمینه ای که بفرمائید تمام شده است!!! آیا اگر من مقلد کسی باشم که نگاهی متفاوت به موسیقی ، اینترنت ،اقتصاد ، حجاب و ... را داشته باشد می توانم بر مبنای آن حکم عمل نمایم؟ اگر مرجع تقلید من نظرش مثلا در مورد اینترنت و فضای مجازی و فیسبوک (که در بخش های بعدی به آن خواهم پرداخت) متفاوت باشد چه؟به همین دلیل دیگر امروز آن نحوه استدلال جنابعالی اساسا ممکن نیست..!! و همانگونه که تاکید نمودم این شکل از برخورد همان بلبشوری می شود که خدمتتان عرض کردم که مثلا در مملکت اسلامی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای یک فیلم (پس از نقطه صفر تا صد و بعد از هزاران ممیزی ، مجوزی صادر می کند و فلان فرد در فلان شهرستان مانع نمایش آن می شود با اتکا به همین استدلال جنابعالی (برداشت شخصی)!!!برای همین است که از جناب قمی خواهشی داشتمکه روشن و شفاف بفرمایند و نه آن گونه که هرکس بتواند هر چه خواست از درون آن بدرآورد.!!
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-03-27 17:04
جناب استاد کبیری
با سلام، احتراما به عرض می رساند که توضیح اینجانب فقط در باب موسیقی بود و لی در خصوص اینترنت و ماهواره خودم نسبت به برخی بندهای مقالات مذکور، نظر متفاوتی دارم.
دکترعزیز ،حکم استفاده از اینترنت و ماهواره مانند موسیقی فراگیر نیست ازاین دو ابزار رسانه ای هم میشود استفاده مفید داشت و هم غیر مفید در واقع حکم کارد آشپزخانه را دارد هم میتواند به عنوان یک ابزار مفید در آشپزخانه استفاده شود و هم می شود توسط یک نا اهل، شکم مردم را درید؟

هم اکنون تمامی مراجع از ابزار اینتر نت تبلیغ دین می کنند و هرکدام دارای سایت اینترنت هستند همچنین برخی از مراجع خود شبکه تلویزیونی ماهواره ای دارند . ولی نشنیده ایم مراجع از طریق موسیقی تبلیغ دین بکنند.
هنوز هم انتظار دارم کاربران گرامی در بحث مذکور ورود نمایند و نظرات خود را اعلام نمایند.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-27 16:02
دوست ارجمند جناب آقای قاسمی : درست میفرمایید،چون در این امور تخصص لازم را نداریم و بحث مورد نظر هم از نظر فنی بسیار پیچیده است... چشم ؛ اما فرمایش مدیر محترم سایت در بالای همین صفحه و البته علاقه خود من باعث ورود به این بحث شد...با این اوصاف آیا ضرورتی هست که وارد بقیه مباحث منجمله اینترنت و ماهواره هم شویم ؟عین همین استدلال را در هر موضوعی ـ نه فقط از این دست ، که در هر موضوعی ـ می توانیم بیآوریم . از شما می پرسم جناب قاسمی آیا حوزه ای را (مسائل اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ...)که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم ؟سیاست اقتصاد فرهنگ امور خصوصی امور اجتماعی از تولد تا مرگ عروسی و عزا....چیزی را سراغ دارید که در موردش حکمی داده نشده باشد؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # قاسمی 1393-03-27 13:00
احتراما ضمن عرض پوزش از حضرتعالی، لازم است قبل از ورود به این موضوع باید یک بحث کلی را مد نظر قرار بدهیم . پاسخ و استدلال های جناب آقای قمی فر درباب موسیقی همه درست و مستند به احکام وآیات الهی و رویات نقل شده از معصومین بود که توسط متخصصین دین برداشت شده و به صورت یک حکم یا نسخه برای ما پیچیده شده است و اگر طالب عافیت هستیم باید این نسخه دارو راحتی اگر تلخ هم باشد مصرف نماییم.
همان گونه که عقل انسان چنین حکم می نماید که در وقت بیماری می باید به طبیب مراجعه کرد درباره احکام دینی نیز حکم می کند که باید به مرجع تقلید که خبره و کارشناس دین است مراجعه شود.اینکه چرا این دارو و نسخه را برای مریض تجویز نموده اند به عهده ما نیست چنانکه مریض هیچگاه از پزشک علت و خصوصیات و جزئیات دارو را از پزشک نمی خواهد و لاجرم باید دارو را مصرف کند و اگر مصرف نکرد عواقب آن را هم باید بپذیرد. و اگر فردی برخلاف فتوای مرجع تقلیدش اعمالی را انجام دهد مانند بیماری است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودی حاصل شود بیماری اش افزون شود. در روایات نیز این حکم عقل مورد تایید قرار گرفته است. از امام عسکری(ع) آمده است: "امّا من کان من الفقها صایناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً علی هواه مطیعاً لامر مولاه فللعو ام ان یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگی حفظ می کنند و با هواهای نفسانی مبارزه می کنند و مطیع اوامر الهی و جانشینان اویند، بر عوام لازم است که از آنان تقلید کنند".
مراد از عوام یعنی کسانی که در علوم اسلامی مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامی مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسایل پزشکی و مهندسی از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید می کند.
جناب آقای قمی به قدر لازم در سلسله مقالات خود اشاره مفید به آیات و روایت و نظر مراجع نمودند و تکرار آن موجب اطاله کلام و طولانی شدن بحث می شود . در اینجا چون در این امور تخصص لازم را نداریم و بحث مورد نظر هم از نظر فنی بسیار پیچیده می باشد، فقط کافی است به نظر مرجع تقلید (یا پزشک خصوصی)خود مراجعه نماییم.انشاالله ماجورخواهیم بود.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-27 08:55
سلام...با عرض پوزش ؛ من حداقل سه بار مقالات و دو بار این پاسخ ها را خواندم...هر باز گیج تر از قبل شدم...جالب است که سوالات من بسیار روشن و مختصر و واضح اما شما آنقدر با کلمات بازی می کنید و دست آخر هم هیچ جوابی نمیدهید. لطفا همین سری سوالات را دوباره بخوانید و یک پاسخ روشن به هر کدام بدهید و لطفا حاشیه نروید تا به بخش دوم و سوم بپردازیم...ممنو ن
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
+1 # محمد قمی فر 1393-03-26 05:25
با عرض سلام و آرزوی موفقیت
خوشحالیم که برابر فرمایش شما یافته های خود را به نقد می گذاریم ، از خداوند بزرگ فهم درست و حقیقی شبه ها را آرزومندیم .
فرموده بودید مرز موسیقی حلال و حرام دقیقا تبیین نشده است و از موسیقی مطرب مثال زده ، خاصه اینکه حتی قرآن می تواند انسان را از حالت عادی خارج کند و برداشت شما این بود پس تعریف موسیقی دارای نقص است .
لازم است در اینجا توجهی به معنای لهو و لعب در دین مبین اسلام داشته باشیم .
لهو اشتغال و عملى است كه باعث سرگرمى می شود و نتيجه عقلايى ندارد و انسان را از اعمال شرع و عقل پسند ـ اعم از كارهاى عقلايى كه داراى فوائد دنيوى است و اعم از معارف و اعمال صالحه كه نتيجه اخروى ـ باز می دارد. (ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 51)
از نظر لغوی "لهو" به کاری که انسان را مشغول کند به گونه ای که دچار غفلت شده و از امر مهمی باز ماند. و "لعب" به کار بدون هدف و بدون قصد صحیح، گفته می شود، (المفردات في غريب القرآن، ص 741 و 748؛ قاموس قرآن، ج ‏6، ص 191و ج ‏1، ص 96)
در معنای موسیقی حرام ، باب تفکر ، تذکر ، بیم و امید در مسیر رستگاری و انسان شدن ، جایگاهی ندارد ، انسان را مشغول می کند ، و نتیجه سودمندی جز وقت گذرانی ، حاصل نخواهد شد و کرامت انسان بالاتر از آن است که با همه بزرگواری اهدایی خداوند ، به کاری بی نتیجه و بی ارزش بپردازد . بد نیست این معنا را در کلام رهبری دنبال کنیم .
" در موسیقی ، دو مصداق روشن وجود دارد . یک مصداق حرام قطعی ، یک مصداق حلال قطعی ، بین این دو تا هم ، موارد مشتبه است .
حرام قطعی ، آن موسیقی است که انسان را ، آدمی را ، از خود بی خود می کند ، از حقایق بی خود می کند ، از خدا بی خود می کند و به شهوات سوق می دهد . این ، از نظر اسلام ، حرام است .
موسیقی لهو که می گویند ، از ما هم سئوال می کنند ، ما جواب می دهیم موسیقی لهو حرام است ؛ لهو ، یعنی این . « مایلهی عن الله ،ما یلهی عن ذکرالله » ، آن چیزی که انسان را از حقایق عالم غافل می کند . می برد توی عالم توهمات و خیالات و این ها ، این موسیقی ، یا به شهوات می کشاند ، این موسیقی . یعنی موسیقی یی که وقتی ، برای دختر و پسر جوان یا حتی غیر جوان ، نواخته بشود یا عرضه بشود یا خوانده بشود ، موسیقی حالا صوتی مثلا ً ، اورا بکشاند به ملاهی و مناهی و به فساد و شهوات و از آن نزاهت مطلوب اسلام خارج کند ، این حرام است .
این می تواند موسیقی سنتی باشد ، می تواند موسیقی غربی باشد ، می تواند موسیقی محلی باشد . آن موسیقی که این خصوصیات را ندارد ، مثلا ً فرض بفرمایید ، یک شعر خوش مضمون را ، یک خواننده خوب ، خوش صدا دارد می خواند ، نوازنده هم می نوازد ، آن مضمون شعر ، این خواننده را به سمت حقایق اسلام و حقایق عرفانی و حقایق زندگی – ولو خارج از مسایل عرفانی و الهی – نزدیک می کند این قطعا ً اشکال ندارد ؛ حرام نیست . اسلام می خواهد مارا برگرداند به متن زندگی . غافل شدن و غرق شدن و رفتن توی توهمات و پندارها و گیج شدن از حقایق زندگی ، غافل ماندن را اسلام اصلا ً قبول ندارد ، نمی پسندد
. لذاست که آن جور موسیقی حتما ً با مسکرات همراه است . "

قرآن اگر تغییر حالت در آدمی بوجود می آورد اورا به اصل خویش بازگردانده و، قرین هدایت است و درهر کلمه و حرف آن ، پند و انذاری وجود دارد که می تواند تحول بوجود آورد ( یا محول الحول و الحوال) . و به سوی بهترین حالت و موقعیت ممکن بکشاند ، که لازمه هدفداری جهان آفرینش است .
البته خود این مسئله را اعلام و به دیگر اعمال هم تعمیم داده اید.
گاه ممکن است صوت و نغمه ای ، بدون شرایط اعلام شده در موسیقی حرام ، در مجالس فساد و یا حتی دوران قبل از انقلاب ارائه شده باشد ، اینجا ، فضای لهوی و فساد آور محیط ، آن صوت و نغمه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به حرمت خواهد کشاند ، که از جمله دقت های اسلام برای پیشگیری از مفاسد و شناخت موقعیت های مشکوک دارای شبهه می باشد و شرط عقلی پرهیز از حضور در چنین موقعیت هایی می باشد.
در شناخت ملاک موسیقی مطرب ، که اطمینان خود شخص است ، ایراد وارد کرده اید لذا لازم است در جهت تسهیل این ملاک مطالب ذیل آورده شده است .
الف } ملاک موسیقی حرام
الف) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد و به بى بند و بارى، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت و تشويق مى كند كه اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل» مى گويند.
اینگونه موسیقی ها معمولا در مجالس و محافلی برپامی شود كه در كنارش گناه های دیگری هم صورت می گیرد مثلا در عروسی ها دركنارش رقص و شراب و مواد مخدر و.. هم وجود دارد به عنوان نمونه شما اگه به موسیقی بندری توجه كنید بدون رقص معنا و مفهومی ندارد حتی تلویزیون هم كه آن را پخش می كند به همراه یكسری حركات موزون مثل كشیدن تور ماهیگیری از دریا و.. همراه است این نشان می دهد این موسیقی تنها مورد استفاده قرار نمی گیرد .
این گونه موسیقی ها هم شرعا اشكال دارد و گناه محسوب می شود و همه ما هم اینگونه موسیقی ها را می شناسیم
الف) در صورتی كه محتوای موسیقی از اشعار سخیف و سبك و عشق و عاشقی كوچه بازاری باشد گرچه لحن مشكل نداشته باشد بی اشکال نیست .
ب) در صورتی كه اشعار مشكل نداشته باشد اما لحن مخصوص مجالس عیش و نوش باشد بازهم اشكال دارد .
ج) موسیقی ها و كنسرت هایی كه تحت اشراف حكومت های طاغوتی كه توجه ای به مسایل دین ندارند ساخته میشود مثل موسیقی های زمان طاغوت و كنسرت هایی كه خارج از كشور اجرا میشود مشكل دارد .
د) ترانه هایی كه خانم ها می خوانند قطعا روی آدم اثر دارد مشكل دارد .
این نوع از آوازه‌خوانی و ترانه خوانی كه مخصوصاً زن‌های ترانه‌خوان می‌خوانند، آدمی را در ارتكاب گناه بی‌اختيار می‌كند، لذا حرام است.
در مجموع آن نوع موسيقی‌ها، آن نوع ترانه‌ها، آن نوع نوازندگی‌ها، آن نوع خوانندگی و نوازندگی كه در شنونده اثر ی مخرب گذاشته و او را در ارتكاب گناه بی‌پروا می‌كند ، ، به‌طوری كه در برخورد با گناه يا اصلاً ياد خدا نیست يا ديگر ياد خدا برايش آنقدر ضعيف است كه اثر بازدارندگی از گناه را ندارد ، چنين خوانندگی و چنين نوازندگی حرام است.

الف } ملاک موسیقی حلال

1) آنهايى كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا، خوب و زيبا اجرا مى شود و در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو، عيش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به آنها حلال است.•

2) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم از چه نوع است باید پرهيز کنیم. ولی(گوش دادن به موارد مشكوك اشكال ندارد و فعل حرامی هم صورت نگرفته ، امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم(.
موسیقی مشکوک دو پهلوهستند برخی گوش می كنند تحت تاثیر قرارا می گیرند برخی رویشان اثری ندارد این موارد را كسانی كه رویشان اثر می گذارد باید اجتناب كنند

3) دسته ای موسیقی هستند كه هیچ كس در حلال بودنشان شك ندارد مثلا مارش نظامی ، آهنگ های آرام بخش و ملایم ، یا آهنگ هایی از قبیل برخی ترانه های سروده شده در باره شخصیت ها ، ائمه و معصومین و ... که با شنیدن آنها به تفکر فرو رفته ، علاقه به پاکی رهروی و تقوی بوجود می آید .
مانند بعضی ترانه های افتخاری مثل نیلوفرانه و شجریان و ... كه همگی اذعان به بی مشكل بودنش دارند.

اما اینکه فرموده اید موافق کارکرد سلیقه ای و سخت گیرانه هم نیستم ،
درست است که ملاک انتخاب و گوشسپاری به موسیقی خود انسان است ، ولی بعضی مصداق ها خیلی روشن هستند و نشان دهنده عدم رعایت ها هستند ، خاصه وقتی که یک عمل شخصی و انحراف از موازین بعد اجتماعی پیدا می کند و بطور مشخصی به احکام دین بی توجهی می شود گاه که یک فعل می تواند مقدمه ای برای دین گریزی های بعدی باشد ، وظیفه حکومت پیشگیری است ، آنهم با دلسوزی، لطف و صمیمیت ، آنگونه که در موازین امر به معروف و نهی از منکر آمده است.
مجوز نهادهای مسئول هم بر اساس نرم های اجتماعی و متاثر از فضای فرهنگی و سیاسی جامعه است که گاها در این قسمت هم مشکلاتی داشته ایم و اتفاقا از معضلات اجتماعی ماست که بدنۀ دینی جامعه را ضربه پذیر می کند.
مثل اینکه برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی و ابتذال با روش های کم رنگ تری به مقابله برمی خیزیم و برای جذب مخاطب اندکی از انحراف را در رسانه ها تقبل می کنیم ، که همین امر باعث سردرگمی و شک مخاطبمان خواهد شد .
امید که عقل و درایت حاکمیت مناسبی بر احساس داشته باشد و کنترل درونی جانشین برخوردهای غیر اصولی گردد .
در خاتمه چند آیه از قرآن کریم جهت بهره برداری و استفاده تقدیم حضورتان می گردد.

1- " و من الناس من يشترى لهوالحديث ليضلّ عن سبيل الله...;(لقمان، 6) "
بعضى از مردم سخنان بيهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزاء گيرند. براى آنان عذابى خوار كننده است.»

2- " فاجتنبوا الرجس من الأوثن واجتنبوا قول الزّور...;(حج،30)
از بت هاى پليد اجتناب كنيد و از سخن باطل بپرهيزيد»

3- آيه «وَ الَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا;(فرقان،72)
بندگان خاص خداوند (عباد الرحمن) كسانى هستند كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند). و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند
.
4- آيه «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ;(مؤمنون،3)
مؤمنان كسانى هستند كه از لغو و بيهودگى روى گردانند.

5- آيه «وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْه;(قصص،55)
هر گاه چيز بيهوده اى بشنوند از آن روى مى گردانند.•


و من الله التوفیق
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
-1 # حسین کبیری 1393-03-24 10:29
و در جائی دیگر آمده که "ملاک شناخت موسیقی مطرب یا اطمینان خود شخص است که بداند موسیقی مطرب است و یا باید به عرف رجوع کند و در موارد مشکوک شنیدن آن مانعی ندارد" ..اتفاقا" این اوج آزادی اندیش و دمکراسی است که در کلام حضرت امام نمود یافته است . اطمینان شخص را چگونه می توان به دیگری نشان داد؟ جز این است که به خود او واگذاشت؟ خوش بختانه هنوز دستگاههای "نیت خوان" کشف نشده پس همانگونه که ما حق نداریم در مسلمانی فرد که خود را مسلمان میداند و تکبیر میگوید تردید کنیم و دستور است که او را مسلمان و عزیزش بدانیم، اطمینان فرد بر طبق اظهارش باید کافی باشد...ناگفته نماند اینجانب موافق بلبشور فرهنگی و آنارشیسم در هیچ حوزه ای از جمله فرهنگ و موسیقی نیستم و قطعا اصول و ضوابطی باید وجود داشته باشد اما البته که موافق هرج و مرج و کارکرد سلیقه ای و سخت گیرانه هم نیستم که آنان از آن سوی بام افتاده اند و اینان از این سوی بام.درک این موضوع برایم دشوار است (و ناشی از همان هرج و مرج و رفتار سلیقه ای میدانم) که فیلم یا موسیقی با طی مرلحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط با مخالفت فلان فرد توقیف میشود
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-24 10:13
در قسمتی از مقاله آمده است : "" بنابراين شنيدن و يا نواختن هرگونه موسيقي مطرب حرام است، اگر چه كسي بواسطه آن تحريك بشود يا نشود، و يا از آن موسيقي لذّت ببرد يا نبرد..." شرط تعریف شده در موسیقی مطرب و حرام آن بود که فرد را از حال عادی خارج کند ، حال این چگونه موسیقی مطرب حرامی است که نه فرد را تحریک کرده و نه لذتی برده..!!! و اگر بخواهیم این دو را با هم جمع کنیم به این نتیجه میرسیم که : موسیقی مطرب که فرد را از حال عادی خارج کند حرام است و نیز موسیقی مطرب که فرد را از حال عادی خارج نکند نیز حرام است بعبارتی دیگر اساسا" موسیقی حرام است و این همه که گفته شد و انواع موسیقی تعریف شد و مصداق داده شد صرفا"...برای چه بوده ،من نمیدانم !!!
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-24 09:49
مرز و مصداق مشخصی تعریف نشده و اگر هم شده،در خطی پایین تر از همان هم عدول میشود، مثلا گفته شده "خوانندگی زنان هرزه و بی بندوبار و ایجاد مراکز خاص چون کاباره حرام و ممنوع است"..سوال: اگر این یک مصداق است خوانندگی زنان غیر هرزه و یا مردان و نه در کاباره که مثلا در یک فرهنگسرا مشکلی ندارد؟ در مقاله به کلماتی چون "موسیقی لهوی" و "موسیقی مطرب" اشاره شده و گفته شده "موسیقی مطرب آن است که انسان را از حال عادی خارج کند"...حتما تجربه کرده ایم که بسیاری مواقع قرآن بویژه وقتی با صوت زیبا خوانده می شود تا مغز استخوان آدمی نفوذ میکند و حالت خاصی بر فرد مستولی می شود...سوال:صوت قرآن که باعث تغییر حالت فرد میشود از نوع موسیقی مطرب است؟ مسلما" نیست، مشکل در تعریف ما از موسیقی است که نادرست یا ناقص است..در تعریف دیگر موسیقی لهوی "مناسبت داشتن با مجالس لهو و لعب" ذکر شده است..اشعار حافظ را برخی در مجالس شربخواری گوش داده و میدهند و برخی در پایان نماز و دعا زمزمه میکنند..سوال: اشعار حافظ و خیام و مولوی و....با مجالس لهو و لعب مناسبت دارد یا ندارد و چرا؟
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
0 # حسین کبیری 1393-03-24 09:33
با سلام و احترام: ضمن سپاس مجدد از برادر ارجمند جناب آقای قمی فر بخاطر پرداختن به این موضوع و نیز آقای قاسمی مدیر محترم سایت بخاطر درج این مطالب...لازم است مقدمه ای را عرض کنم: 1)اینجانب مسلمان هستم، 2)اینجانب هر این حوزه هیچگونه ادعائی ندارم و آنچه عرض خواهم کرد براساس شنیده ها و خوانده هائی است از طیف های مختلف و مختصری، بسیار مختصر حاصل مطالعاتی است که از باب علاقه در این حوزه داشته ام...سوالاتم را در سه حوزه موسیقی، اینترنت و ماهواره تقدیم میکنم،
نخست موسیقی :علی رغم توضیحات داده شده بازهم هیچ تعریف روشن و گره گشا و معین از موسیقی حلال و حرام داده نشده است . اشاره شده که "موسیقی اگر انسان را از یاد خدا و معنویت غافل کند و به ابتذال،گناه و بیکارگی بکشاند،حرام است"...عرض میکنم که نه موسیقی که هر فعلی که اینگونه باشد و انسان را از یاد خدا دور کند حرام است و این کمکی به روشن شدن موضوع نمی کند.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

آمار بازدیدکنندگان سایت

امروز
دیروز
ماه گذشته
بازدید کل
232
666
19710
2413223

آی پی شما 54.226.209.201
امروز: پنج شنبه، 24 آبان 1397